Gimnazjalistka Ola na warsztatach biologicznych w Warszawie

Jako stypendystka programu pomocy uczniom wybitnie zdolnym Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci w dniach 5-10 marca 2017 r. uczestniczyłam w Warsztatach Biologicznych w Warszawie. Brało w nich udział trzydzieścioro „funduszowych biologów” z całej Polski. Były przeznaczone głównie dla uczniów szkół średnich, lecz jako jedyna gimnazjalistka znalazłam się w grupie osób zakwalifikowanych na zajęcia, przez co poczułam się bardzo wyróżniona.

Warsztaty odbywały się w takich placówkach naukowych jak: Instytut Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN, Międzynarodowy Instytut Biologii Molekularnej i Komórkowej, Instytut Eksperymentalnej Biologii Roślin UW, Instytut Matki i Dziecka, Centrum Onkologii, Instytut Zoologii UW czy Zakład Hydrobiologii UW. Dwie pierwsze z nich tylko odwiedziłam, wysłuchałam wykładów prowadzonych przez pracowników jednostek, a przez cztery dni pracowałam na Uniwersytecie Warszawskim na Wydziale Biologii w Zakładzie Hydrobiologii. Zajmowałam się tam problemami związanymi z życiem organizmów w środowisku wodnym oraz ich ekologią.

Razem z trojgiem pozostałych uczestników w naszym Zakładzie przeprowadzałam badania behawioralne raka luizjańskiego skupiając się na jego osobowości, sprawdzałam, jak bardzo obce gatunki ryb słodkowodnych zagrażają gatunkom rodzimym. Dowiedziałam się również, czym jest zanieczyszczenie światła i sprawdzałam jego rolę w interakcji drapieżnik – ofiara. Miałam również możliwość zobaczyć Daphnia w bardzo dużym powiększeniu, dodatkowo w technologii 3D (milimetrowa rozwielitka oglądana na plazmie robi wrażenie!). Z miłą chęcią wysłuchałam również wykładu dotyczącego działania rzek, ich wpływu na życie człowieka oraz niebezpieczeństw powstających za ich sprawą. Wykonałam również pierwszą w swoim życiu elektroforezę DNA rozwielitki!

Oprócz części biologicznej nie zabrakło również elementu kulturowego – wybraliśmy się do Teatru Narodowego na przedstawienie powieści Fiodora Dostojewskiego „Idiota”.

Podczas Warsztatów nauczyłam się wielu ważnych dla pracy młodego biologa rzeczy; dowiedziałam się jak poprawnie formułować hipotezy i wnioski, planować przebieg rozbudowanego eksperymentu czy uwzględniać wszystkie czynniki wpływające na wynik doświadczenia.

Poznałam również metody wyszukiwania publikacji naukowych pisanych w języku polskim czy angielskim. Warsztaty były również idealną szansą do nawiązania nowych znajomości z rówieśnikami, a przede wszystkim z pracownikami naukowymi.

Jestem z nich bardzo zadowolona i mam nadzieję, że niedługo po raz kolejny wybiorę się na wyjazd organizowany przez Krajowy Fundusz na rzecz Dzieci.

 Aleksandra Maria Oto klasa 3c